Hoofd Ander Review: Luchtverkeersleidingsspellen voor de iPhone

Review: Luchtverkeersleidingsspellen voor de iPhone

DoorRob Griffiths 24 februari 2009 5:39 uur PST

In een oogopslag

Pluspunten

nadelen

Ons oordeel

Vele jaren geleden was een van mijn favoriete Mac-afleidingen een spel van Wesson International, Tracon II genaamd. Tracon was een luchtverkeersleidingsimulatie voor de Mac, en als ik jaren geleden zeg, bedoel ik echt veel jaar geleden - het spel bestond eind jaren tachtig en begin jaren negentig. (Het is zo oud, dat deze Franse site was echt alles wat ik kon vinden dat het spel liet zien.)

Het basisdoel van Tracon II was om vliegtuigen van en naar luchthavens en door een sector van het luchtruim onder uw controle te leiden. Om dat te doen, moest je het vliegtuig commando's geven om op te stijgen, te landen, van snelheid en/of hoogte te veranderen, en naar verschillende kompasrichtingen te draaien om zich op te stellen voor naderingen.

Fast forward 20 jaar of zo, en nu is diezelfde game-ervaring beschikbaar op de iPhone/iPod touch, een soort van, in de vorm van twee games, iATC en ATC 4.0. Hoewel geen van beide de Tracon II-ervaring precies nabootst, zijn beide leuk gebleken om te spelen, zij het om totaal verschillende redenen.

beste manier om het macbook-toetsenbord schoon te maken

Bijna ongeluk: laat twee vliegtuigen te dichtbij komen in iATC, en het programma laat het je weten (klik voor grotere weergave).

Van de twee programma's iATC is degene die het dichtst in de buurt komt van wat ik me herinner van de Tracon II-gameplay. Het basisscherm is een radarscope, met een luchthaven in het linkerondergedeelte van de scope. Wanneer een vliegtuig uw sector binnenkomt, verschijnt het als een kleine driehoekige markering met een datatag die de ID, snelheid, koers en hoogte aangeeft. Elk vliegtuig dat uw scope binnenkomt, moet worden gerouteerd om op de luchthaven te landen; er is geen doorgaand verkeer (en er zijn ook geen starts vanaf de luchthaven). Je routeert vliegtuigen door op knoppen te tikken om hun hoogte, koers en snelheid te wijzigen.

Zodra je een vliegtuig hebt op de juiste hoogte (500 voet), snelheid (150 knopen of langzamer) en koers (binnen +/- 10 graden van de baanrichting), tik je op een grote opdrachtknop en geef je een landingsklaring voor één van de zes start- en landingsbanen van de luchthaven. Het weer is geen factor in iATC; er is geen wind, geen regen en geen wolken. Er zijn ook geen regels met betrekking tot het landen - elk vliegtuig kan op een van de start- en landingsbanen landen. Je moet je echter zorgen maken over botsingen tussen vliegtuigen op dezelfde hoogte en af ​​en toe een noodvliegtuig - ik had een paar die arriveerden met waarschuwingen voor een laag brandstofniveau, wat betekende dat ze moesten landen nu .

iATC modelleert ook een zekere mate van realiteit in het gedrag van een vliegtuig. Wanneer je een bocht stuurt, heeft het vliegtuig enige tijd nodig om de bocht te voltooien, dus je moet vooruit plannen. Evenzo kosten beklimmingen en afdalingen en snelheidsveranderingen tijd, dus je moet echt nadenken over waar je het vliegtuig snel wilt hebben, in plaats van waar het nu is.

In de voorkeuren van het programma kun je de snelheid van het spel instellen (van 'langzaam' tot 'ben je gek?'), het maximale aantal vliegtuigen op de scope tegelijk (maximaal 15), het al dan niet detecteren van botsingen, hoe vaak u ziet noodgevallen en schakelt de trainingsmodus in en uit. In de trainingsmodus geeft de radarscope kompaskoersen aan de buitenkant weer en op de banen staan ​​ook koersnummers. Schakel de trainingsmodus uit en u zult merken dat het spel veel uitdagender is: alle koerswijzigingen moeten worden gevisualiseerd met behulp van het kompas op het scherm. (Ik speelde liever in de trainingsmodus; de gameplay zelf is verder identiek in beide modi.)

Het belangrijkste probleem dat ik had met iATC was gewoon de herhaling van het programma. Elk vliegtuig moet op dezelfde luchthaven landen (geen doorgaande vluchten van het ene punt naar het andere), er is geen wisselend weer en af ​​en toe een noodgeval is het enige dat een zekere mate van onzekerheid aan het programma toevoegt. Scoren is ook vrij eenvoudig: land een vliegtuig, verdien een punt. Crash een vliegtuig, of laat er een ontsnappen zonder te landen, en je verliest een punt. Ik denk dat de gevolgen van het neerstorten van een vliegtuig iets meer zouden moeten zijn dan alleen het verliezen van een enkel punt!

Je score zal zich gewoon blijven ophopen terwijl je vliegtuigen landt, maar als je het spel beu wordt, is er geen duidelijke manier om te stoppen (of zelfs te pauzeren) - de enige uitweg is door op de Home-knop op je telefoon te drukken. Wanneer je het programma opnieuw start, kun je ervoor kiezen om door te gaan met je spel of een nieuwe te starten. Over het algemeen voelde het alsof scoren en gameplay-plezierfactoren een achterbank namen om de radarweergave precies goed te krijgen. Dat is niet per se een slechte zaak - het spel is best leuk om te spelen - maar meer aandacht voor speelbaarheid zou de speelervaring nog meer verbeteren.

Wolken zijn slechts een van de uitdagingen waarmee u te maken krijgt in ATC 4.0 (klik voor grotere weergave).

ATC 4.0 neemt een heel andere benadering van het simuleren van luchtverkeersleiding. In plaats van naar een radarbereik te kijken, kijk je naar een cartoonachtige kaart van bovenaf van de lokale geografie. De graphics zijn mooi gedaan en ze zijn niet alleen statisch - je kunt wolken zien bewegen, voertuigen op de grond zien bewegen en 's nachts de gloed van straatlantaarns en auto's op de wegen.

Er zijn vier punten op het scherm gemarkeerd met letters, één aan elke rand van het scherm; dit zijn mogelijke eindpunten (naast een luchthaven) voor vliegtuigen onder uw controle. Afhankelijk van het niveau dat je speelt, zie je al dan niet ook een luchthaven op het scherm.

Dat klopt, niveaus. ATC 4.0 heeft twee gameplay-modi, een waarbij je een bepaald aantal vliegtuigen moet wissen (behandelen) om naar het volgende niveau te gaan, en de andere simpelweg gebaseerd op zo lang mogelijk overleven zonder een vliegtuig te verliezen. In de level-play-modus zijn er 49 niveaus om door te gaan, en op elk niveau wachten nieuwe uitdagingen. Soms hebben de uitdagingen betrekking op het weer (winderig, bewolkt), de vliegtuigen (snellere vliegtuigen, noodgevallen), het tijdstip van de dag (dag of nacht) of de doelstellingen zelf (routeer alle vliegtuigen van of naar een bepaald punt). Ik heb gemerkt dat de niveaus best leuk en uitdagend zijn, maar niet overdreven - natuurlijk zeg ik dat ik pas ongeveer 1/3 van de beschikbare niveaus heb voltooid.

ATC 4.0 verdrijft elke gedachte aan de realiteit - vliegtuigen maken onmiddellijk bochten (inclusief koersomkeringen), en er is geen manier om de hoogte of snelheid van een vliegtuig te regelen. (Vliegtuigen bewegen met verschillende snelheden, maar die snelheid heb je niet onder controle.) Om te landen hoef je alleen maar het vliegtuig op één lijn te brengen met de startbaan; de rest is automatisch (tenzij de wind giert, maar dat is voor jou om te ontdekken.)

In eerste instantie dacht ik dat dit negatief was ... maar de impact op de gameplay is eigenlijk geweldig. Omdat alle vliegtuigen zich op dezelfde hoogte bevinden, moet je echt vooruit plannen om ze uit de buurt te houden, maar je kunt snel corrigeren omdat vliegtuigen onmiddellijk draaien.

Als je de vliegtuigen echter niet uit elkaar houdt, zie je een botsing in de lucht, compleet met explosie en geluidseffecten. Als je een vliegtuig in de lucht veroorzaakt of een vliegtuig verkeerd stuurt, verlies je - je moet dat niveau herhalen totdat je het vereiste aantal vliegtuigen zonder fouten hebt afgehandeld.

Het routeren van vliegtuigen doe je door op het scherm van je iPhone te tikken. Tik eerst op een vliegtuig om het te selecteren en tik vervolgens op maximaal drie punten op het scherm waar je het wilt laten vliegen. Het vliegtuig vliegt onmiddellijk naar het eerste punt dat je hebt getikt, zet dan een dubbeltje aan en gaat naar het tweede en dan naar het derde. Je kunt de geplande route van elk vliegtuig zien door erop te tikken; je ziet een lijn die alle vastgestelde waypoints verbindt.

Dit systeem werkt best goed, behalve wanneer twee vliegtuigen dicht bij elkaar staan. Op zulke momenten - die al stressvol zijn - kan het een beetje lastig zijn om het juiste vlak te selecteren, gezien de grootte van je vinger en de limieten van de aanraakresolutie van de iPhone.

In tegenstelling tot iATC landen de vliegtuigen in ATC 4.0 niet alleen, maar stijgen ze ook op vanaf de verschillende luchthavens. Bovendien passeert veel verkeer gewoon uw luchtruim, van de ene rand van het scherm naar de andere. Op de lagere niveaus, als het daglicht is, is het weer goed en is de wind kalm, het hanteren van al deze vliegtuigen is vrij eenvoudig. Maar 's nachts, in een sneeuwstorm, met de wind die giert, kan het behoorlijk spannend worden. Naarmate de niveaus vorderen, worden meer van deze variabelen gecombineerd, wat tot een behoorlijke uitdaging leidt.

In de overlevingsmodus is het spel eenvoudiger, een soort van - routeer gewoon zoveel mogelijk vliegtuigen, zonder een enkele fout te maken. Verlies een vliegtuig of veroorzaak een mid-air, en het spel is voorbij. Elk vliegtuig dat je op de juiste manier routeert, levert je een bepaald bedrag op. Hoe langer je speelt, hoe moeilijker het spel wordt - er verschijnen meer vliegtuigen tegelijk en het luchtruim is al snel een erg drukke plaats. Uiteindelijk verlies je een vliegtuig... en als dat gebeurt, eindigt het spel.

Aan het einde van het spel kun je je hoogste score lokaal vastleggen en deze indienen bij een internetgebaseerde lijst met hoogste scores. U kunt ook dagelijkse, wekelijkse en all-time highscores van internet bekijken. Triest om te zeggen, maar mijn beste inspanningen faalden om zelfs maar de dagelijkse lijst te maken.

In korte tijd is ATC 4.0 een van mijn favoriete iPhone-games geworden. Het is verre van een ATC-simulator - koop iATC als dat is waar je interesses liggen - maar als een spel is ATC 4.0 geweldig om te spelen. De game biedt mooi uitgevoerde graphics en geluidseffecten, een gebruiksvriendelijke gebruikersinterface en uitdagende scenario's die ervoor zorgen dat ik steeds weer terugkom om een ​​bepaald niveau nog één keer te voltooien.